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リーダーは、自分の何を磨くべきか?

以前のnoteで、リーダーの立場に近づくほど、成長のカギは技術課題から適応課題になると述べました。技術課題はいわゆるスキルで解決する一方、適応課題はその人の価値観の変化が伴います。

人の価値観が変わるのはどんなときでしょうか。私は、人の精神(内面)が成熟することと、価値観の変化は同時に訪れると考えています。今回はこの「精神的成熟」について述べていきたいと思います。

精神的成熟とは、ジブンと周囲の矛盾の両立

最初の記事で「経営とは矛盾の両立」と述べました。矛盾はジブン・コト・ヒトの3つの領域で常に発生しています。

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様々な矛盾の解決の起点は、ジブンに関することです。そして、ジブン領域の矛盾を両立していくこと(止揚・アウフヘーベンすること)が、精神的成熟であると言えます。

ジブン領域の矛盾とは、自分の内面と、自分の外面となる周囲の人々やビジネスの現実との間の矛盾です。自分がやりたいことと、周囲の人々がやりたいことのギャップや、本来のありたい自分と、本来の意図に反して振る舞ってしまう自分とのギャップなどが挙げられます。

私たちは、ジブン領域の矛盾を両立しながら大人になっていきます。例えば、プロ野球選手やプロサッカー選手になりたいという夢を持った小学生。このような夢を持つ子供たちは多いですが、実際に夢を叶えられる人はごく一部です。つまり、多くの人が、自分の夢と、実力・環境・運などに影響を受けた現実とのギャップに直面するのです。

このとき、夢に固執して現実を無視する、場合によっては逃避してしまうのは、精神的に成熟していない人の行動です。また、夢を捨てて、現実に沿った形でのみ生きるというのも、精神的に成熟していない人の行動になります。そのどちらでもなく、自分が固執していた夢を手放しながらも、新たな夢を見つけながら、自分の得意なことや、周囲から求められることと調和させていくのが、成熟に向けたステップです。

そして、このプロセスの中で、最初は自分だけの中に閉じた夢であったものを、周囲にもいい影響をあたえるような、より大きな夢に発展させていったり、周囲の人と夢やヴィジョンを共有したりすることが成熟につながります。自分のためだけの夢を「野心」とよび、自分だけではなく周囲の人のためにもなるようなものを「志」とよぶならば、最初は野心であったものが、志に変わっていくということも精神的な成熟の大切な要素になります。

野心:自分だけの中に閉じた夢であり、自分のためだけの夢

志:自分だけではなく周囲の人のためにもなる夢

成人発達理論における成熟の捉え方

精神的成熟をより俯瞰的に理解する上では、成人発達理論が役に立ちます。成人発達理論とは、人間の成人以降の成長・発達に焦点をあてた心理学の理論です。人の知性・意識は段階的に成長していくとする点に特徴があります。

次の図は、成人発達理論における意識の成長段階を説明したものです。ここでは、意識の成熟の4つの段階について、大枠を説明します。

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①利己的段階
沸き上がる衝動や欲望が自分自身という世界観。欲望をストレートに表現することで周囲を動かそうとする。
例えば、お菓子がほしいときに泣くことでそれを叶えようとする。
②環境順応型知性
周囲との関係性や周囲への成果で自分を定義する世界観。周囲から期待されている自分と、自分自身(エゴ)の両立を図る。
例えば、親の期待に応えることによって(例:習い事をちゃんとやる)、お菓子をもらえるように振舞う。

①利己的段階では、自分の欲望をストレートにぶつけるだけではうまくいかない(お菓子を我慢しなさいと怒られる、友達とうまく関係を作れない、等)現実に直面することになる。そこで「周囲の期待を満たす」という方策により、現実との両立を図っている。

③自己主導型知性
自分自身を超えた「本当に大切なもの」に従って行動する世界観。自分の信じる理想に従って、現実を変えていくことで両立を図る。
例えば、誰かから具体的に期待されていないとしても、組織のビジョン実現に向けて、周囲の人を巻き込み行動していく。

②環境順応型知性では、周囲の人がまだ期待していない・気づいていないものは実現できなくなる。例えば、本当はやるべきことを、周囲の人が目先の仕事に捉われて手伝ってくれない場合に、行動できなくなってしまう。そこで、あるべき理想を拠り所とし、たとえ周囲が反対したとしても、理想を発信し、周囲の期待を変えていくことで、両立を図っている。
④自己変容型知性
自分の掲げる理想すら一定のものではなく、変化する器が自分自身という世界観。世界と自分の境界が薄くなる、自分は「無」である、とも言い換えられる。これから起ころうとする未来を感じ取り、現実との両立を図る。

③自己主導型知性では、あるべき理想を拠り所とするが、それ自体はその人の内面から出てくるものであるため、周囲を動かす際に孤立する場面も出てくる。そこで、自分の掲げる理想すら可変のものと捉え、世界との共存を図る。

以上が成人発達理論で考える4つの意識段階です。先ほど、精神的成熟とはジブン領域の矛盾の両立と述べましたが、より正確に定義するならば、精神的成熟とは、本来の自己と周囲・社会との調和という矛盾の両立に向けた段階的な変容と言えるでしょう。

成熟が進むと「器が広がる」

意識の段階一つひとつも大変奥深いのですが、今回は各段階の深掘りはあえてせずに、成熟という現象自体の重要な点をお伝えすることに絞りたいと思います。それは、その意識段階では両立できないものを両立しようとするときに、意識が次の発展段階に移行する(=精神的成熟が一段階進む)ことです。

このとき、結果として起こる最も根本的な変化とは、ジブンと捉える範囲が広がるという現象です。自分は文字通りの自分でしかないと閉じていたのが、周囲も含めて自分と捉えられるようになるのです。

成熟している人は、「外部との調和が自分の喜び」と認識しています。そして成熟が進むほど、この「外部」の範囲が、身近な周囲の人(家族や親友など)⇒自分が所属する身近なコミュニティ(近隣の地域など)⇒より大きなコミュニティ(会社や学校など) ⇒ 地球システム全体、と広がっていきます。

別な見方をすれば、成熟するほどエゴが弱まり器が広がる、と表現することもできるでしょう。リーダーは様々な人たちとかかわっていきます。かかわる範囲が増えたとき、リーダー自身のエゴが強ければ、共鳴する人は限られてしまいます。リーダーは多くの人を巻き込む立場であるからこそ、精神的な成熟が必要になります。

成人発達理論は "どうすれば成熟できるか" の詳細までは教えてくれない

さて、成熟に向けて意識を段階的に発展させることの意義をお伝えできたかと思いますが、これはあくまで意識の発展段階の結果を類型化したものであって、プロセスには言及されていません。

意識段階の移行は、知識や技術で解決できないのはもちろん、「XX段階的に振舞おう」といった態度で解決するものでもありません。意識の段階は、その人のモノの見方/生きる上での「世界観」のようなものです。実際には、後になって「XX段階にいたのかな」と気づく形で、いつの間にか移行していることが多いのです。

しかも、実は意識の段階を移行するには、少なくても数年、場合によっては10年単位の時間がかかることも珍しくありません。

意識の発展段階の類型を理解したところで、実際にどうすれば移行できるのか、直接的な答えを教えてくれるわけではありません。だからといって無意味というわけではなく、自分の意識構造の現在地を知るという点において、意味があると個人的には思います。

では、成熟していくにはどうすればよいのか。この具体的なプロセスについては次回以降でお伝えしていきたいと思います。

本日の問いとなります。(よろしければ、コメントにご意見ください)

・精神的成熟の4段階の図を見て、自分はどの意識段階にいることが多いでしょうか?それは、自分のどのような行動によく現れているでしょうか?

・これまでの人生の中で、精神的成熟の段階が変わったときがあったとすれば、それはどのようなときでしたか?

What should leaders focus on to develop themselves?

In my previous article, I mentioned that the closer you get to a leader's position, the more the key to growth becomes from technical challenges to adaptive challenges. Technical challenges can be solved with so-called skills, while adaptive challenges can only be solved with a change in a person's values and beliefs.

When does a person's values and beliefs change? I believe that a person's mental (inner) maturity and a change in values and beliefs come at the same time. In this article, I would like to talk about this "mental maturity".

Mental maturity is the integration of the contradictions of self and surroundings

In the first article, I said that "Management is an integration of contradictions". Contradictions occur all the time in the three domains of self management, business management and people management.

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The starting point for the resolution of various contradictions is about self-management. And integrating the contradictions in the self-management area ("Aufheben") is mental maturity.

The contradiction in the area of self-management is the contradiction between our inner self and our outer self, the reality of the people and businesses around us. It can be the gap between what we want to do and what the people around us want to do, or the gap between who we want to be and who we act against our true intentions.

We become adults while juggling the contradictions of the self-management area. For example, an elementary school student with a dream of becoming a professional baseball player or a professional soccer player. There are many children with these dreams, but only a small percentage of them actually achieve their dreams. In other words, many people face a gap between their dreams and the reality, which is influenced by their abilities, environment and luck.

In such a case, clinging to the dream and ignoring, and in some cases escaping, reality is the behavior of a person who is not mentally mature. It is also the behavior of a person who is not mentally mature to abandon the dream and live only in accordance with reality. A step toward maturity is that letting go of the dreams we have been sticking to, but finding new dreams and harmonizing them with what we are good at and what is required of us by those around us.

In this process, what started out as a dream that was closed to oneself will develop into a larger dream that will have a positive impact on the people around oneself, and sharing the dream or vision with the people around oneself is a essential part of mental maturity. A dream that is only for oneself is called "ambition (for me)," and a dream that benefits not only oneself but also the people around oneself is called "KOKOROZASHI (aspiration for us)," so what was initially an ambition is transformed into an KOKOROZASHI, which is an important element of mental maturity.

Ambition: A dream that is only for you

KOKOROZASHI: A dream that is not only for you but also for the people around you

How to view mental maturity in constructive developmental theory

In order to understand mental maturity more holistically, the constructive developmental theory is helpful. It is a psychological theory that focuses on the growth and development of humans after adulthood. It is characterized by the fact that human intelligence and consciousness grow in stages.

The following figure illustrates the stages of growth of consciousness in constructive developmental theory. Here is a general overview of the four stages of consciousness maturation.

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1) Self-Sovereign Mind
A worldview in which the impulses and desires that bubble up are our own. We try to move people around us by expressing our desires in a straightforward manner.
For example, when children want a piece of candy, they try to make it come true by crying.
(2) Socialized Mind
A worldview that defines us in terms of our relationships with our surroundings and our achievements to those around us. Balancing ourselves (ego) with what is expected of us by those around us.
For example, by meeting parental expectations (e.g., doing their lessons well), children behave so that they get candy.

In (1) Self-Sovereign Mind, we will be faced with the reality that just putting our desires straightforwardly will not work (e.g., we will be scolded for holding back on sweets, we will not be able to form good relationships with our friends, etc.). Therefore, the strategy of "satisfying the expectations of the people around us" is used to balance reality.
3) Self-Authored Mind
A worldview that acts according to what is "really important" beyond ourselves. We achieve both by changing reality in accordance with the ideals we believe in.
For example, even if no one specifically expects us to do so, we take action to involve others around us in realizing the organization's vision.

With (2)Socialized Mind, we will not be able to achieve what the people around us do not yet expect or realize. For example, if the people around us are too preoccupied with immediate tasks to help us do what we should really be doing, we will not be able to act. Therefore, we try to balance or integrate the two by relying on our ideals and changing the expectations of the people around us by communicating our ideals, even if the people around us are against them.
(4)Self-Transforming Mind
Even the ideals we hold up are not constant, and our worldview is that we are the receptacle for change. The boundary between the world and oneself becomes thin; one can say that one is "nothing". We sense the future that is about to happen, and we try to integrate it with reality.

(3)The Self-Authored Mind is based on an ideal that should be there, but because it comes from within, it can be isolated when it is trying to influence others. Therefore, even one's ideals are seen as variable and coexist with the world.

These are the four stages of consciousness that we consider in Constructive Developmental Theory. Earlier I mentioned that mental maturity is the integrating of contradictions in the self management area, but if we define it more precisely, we can say that mental maturity is a gradual transformation toward the integration of the contradictions of the true self and harmony with its surroundings and society.

As maturity increases, generosity and forgiveness increase

Each of the stages of consciousness is very profound, but this time I will not delve into each of them, but rather I would like to focus on an important aspect of the phenomenon of maturity itself. That is, when we try to integrate what is incompatible with that stage of consciousness, consciousness shifts to the next stage of mental maturity.

When this happens, the most fundamental change that results is the phenomenon of expanding the scope of self-awareness. One goes from being closed off to being only a literal self to being able to see oneself as one's surroundings as well.

A mature person is aware that harmony with the outside world is his or her joy. And as one matures, the scope of this "outside" expands from one's immediate surroundings (family, close friends, etc.) to one's immediate community (neighborhood, etc.) to a larger community (company, school, etc.) to the entire global system.

In other words, as they mature, their ego weakens and their generosity expands. Leaders interact with a variety of people. When the scope of their involvement increases, if the leader's ego is strong, the number of people they can engage with will be limited. Because leaders are in a position to involve many people, mental maturity is necessary.

The Constructive Developmental Theory doesn't tell us the detail with regard to "how to mature."

Now, I hope I have conveyed the significance of the staged development of consciousness towards maturity, but this is only a typology of the results of the stages of development of consciousness and does not refer to the process.

The transition of stages of consciousness cannot be solved by knowledge or skills, nor can it be solved by a "let's behave in XX stages" attitude. The stages of consciousness are like a person's way of looking at things/living in a "worldview". In fact, it is often the case that we have shifted before we know it, in a way that we later realize that we were at stage XX.

Moreover, in fact, it is not uncommon for the stages of consciousness to take at least a few years, and in some cases even a decade, to shift from one stage to another.

Understanding the typology of stages of consciousness development does not give us a direct answer as to how to actually make the transition. That doesn't mean it's meaningless; I personally think it's meaningful in terms of knowing the current position of one's consciousness structure.

So how do we become mature? I will tell you about this specific process in the next article.

Here are the quests of the day. (If you'd like, please share your thoughts in the comments.)

・Looking at the figure of the four stages of mental maturity, which stage of consciousness are you most likely to be in? What does it show up often in your own behavior?

・At what point in your life did your stage of mental maturity change, if any?

Bunshiro Ochiai

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