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戦略ストーリーづくりの「始まり」は何か?

前回の記事では、「いい戦略とはなにか?」についてお話しました。いい戦略はストーリーであるということ、その中でも経営における競争戦略は、違いを作ってつなげていくストーリーであることを述べました。

一方で、これだけでは、まだマクロ的・結果的・積分的であり、戦略を作れるようになるためには、よりミクロ的・原因的・微分的な体内感覚を明らかにする必要があります。「戦略ストーリーをどのように生み出していけばいいのか」についてまだ答えられていないからです。

今回の記事では、戦略ストーリーづくりの出発点について取り上げたいと思います。

いい戦略は、個人の主体的真理から始まる

結論からお伝えすれば、戦略ストーリーづくりの始まりは、個人の主体的真理です。主体的真理とは、「自分にとって生きがいとなる理想、自分固有の生きる目的」という意味で、私が最も大切にしているキーワードの一つです。

ポイントは「自分にとって」という部分で、誰にとっても正しい客観的真理とは異なります。自分にとって「こうありたい」「こうあるべき」「こういう世界をみたい」という強い願いであり、自分のうちから溢れ出てくるようなエネルギーを伴います。より詳しく知りたい方は、次の記事をご参照ください。

「いい戦略」の起点には、必ず個人の強い意志が必要です。これは大変あたりまえのことに聞こえるかもしれません。ですが、今日においては「机上で戦略を考える」、つまり客観的な事実や分析から戦略づくりをスタートする場面が非常に多いのではないでしょうか。

客観的な事実や分析が必要ないと言っているわけではありません。戦略ストーリーを創発していく中で、それらが有効になる場面もあります。

私がお伝えしたいのは、客観的な事実や分析は戦略ストーリーを生み出す「スタート地点」にはなり得ないということです。「いい戦略」のスタート地点は、「こうしたい」「こうあるべき」といった、個人の中にある理想/強い想いであるはずです。

私自身の例でいえば、起業に至ったストーリーの出発点は、やはり自分の主体的真理にありました。その当時は、現在ほどには言語化されておらず、「人がイキイキと生きていける世の中になるといいな」という漠然としたテーマでしたが、その内側にあるエネルギーは活火山のマグマのようなものでした。

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明確に言語化されているかどうかが大切という話ではなく、内なるエネルギーが湧き出してくるような感覚があるかどいうかが大切です。そして、この内なるエネルギーはその人の主体的真理と必ず繋がっています。いい戦略は、この主体的真理とのつながりからくる内なるエネルギーなしには、実現しえません。

戦略ストーリーづくりの出発点は、個人の主体的真理とのつながりから湧き出る内なるエネルギーです。

内なるエネルギーを発揮する

主体的真理とつながることができると、心の底からエネルギーが湧いてきます。その物事のためなら寝食を忘れてエネルギーを使えるような状態に近くなります。これは、直感・思考・感情・五感が一致(不整合がない状態)し、内なるエネルギーが湧いている状態です。

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主体的真理は誰にでもあります。それでは、主体的真理から湧き出る内なるエネルギーがでてくる場合と、そうではない場合は何が違うのか?という疑問が湧く人もいるでしょう。

その違いは、主体的真理そのものにあるのではなく、主体的真理から湧き出てくるエネルギーが自然にでてくるような直感・思考・感情・五感の一致があるか、それらが不一致であることによりエネルギーがどこかで遮られてしまうかによります。

もう少し具体的に言えば、主体的真理とのつながりを感じる直感とは相反するものとして、「自分のありたい姿を追い求めるのではなく、XXをしなければいけない」というような「思考」があったり、それに付随する恐れや不安という「感情」があったりすることによって、主体的真理から湧き出るエネルギーは遮られてしまうことがあります。

このような思考や感情が働いてしまうこと自体がいけないことではありませんが、そのような思考や感情があることによって、主体的真理とのつながりが失われてしまうと勿体無いことであると言えます。

いい戦略をつくる出発点は、このような思考や感情があったとしても、主体的真理とのつながりを大切にして、自分の内なるエネルギーを感じることから始まります。

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主体的真理とのつながりから湧き出る内なるエネルギーが出発点

これは想像になりますが、スターバックス創業者のハワード・シュルツ氏は「ゆったりとくつろげる場所をつくりたい」という、個人的、かつ心からの願いを持っていて、その願いに純粋であったからこそ、スターバックスの戦略を創発できたのではないでしょうか。もしそうだとすれば、この想いこそが、主体的真理であり、内なるエネルギーです。

当時のコーヒー市場の分析や競合調査を ”起点” として、スターバックスを発想・実現することは、不可能だったと思います。(もちろん、成長の過程でこういった調査が役に立つ局面はあります)。

また、アマゾン創業者のジェフ・ベゾス氏は、このように語っています。

「私たちは地球で最もお客様を大切にする企業であり続けます。これが簡単な挑戦ではないことは理解しています。私たちはもっと改善できることが沢山あることを知っています。しかし私たちは先に待ち受けている沢山の挑戦や機会に大きな力を見出しています」(同社HPより)

ここには、ジェフ・ベゾス氏の主体的真理からくる思いと、それを実現するときに相反するいろいろな問題があったとしても、それを乗り越えていくという意志とエネルギーを感じます。この思いとエネルギーがいい戦略を生み出した原点と言えるのではないでしょうか。

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今回は、いい戦略をつくる出発点が主体的真理とのつながりから湧き出る内なるエネルギーであることをお伝えしました。次回は戦略ストーリー進化のステップの全体像についてお話ししたいと思います。

本日の問いとなります。(よろしければ、コメントにご意見ください)

・あなたが知っている事例で、主体的真理がいい戦略につながっている例があるとすれば、それはどのような事例ですか?

・その事例において、どのような主体的真理が、いい戦略づくりにつながっていると想定されますか?

What is the starting point for creating a strategy story?

In my last article, I talked about "What is a good strategy? I mentioned that a good strategy is a story, and among them, competitive strategy in management is a story of making a difference and connecting.

However, this is still macroscopic, consequential, and integral, and in order to be able to create strategies, we need to clarify the more microscopic, causal, and differential internal sensation. This is because we have not yet answered how to create a strategy story.

In this article, I would like to focus on the starting point for creating a strategy story.

A good strategy starts with individual subjective truth

To conclude first, the starting point for creating a strategy story is subjective truth of individuals. Subjective truth is one of my most important keywords, meaning "the ideal that makes life worth living for oneself, a purpose for living that is unique to oneself."

The point is the "for oneself" part, which is different from objective truth that is right for everyone. It is a strong desire to "be this way," "be that way," or " to see the world this way," and it is accompanied by an energy that seems to overflow from within oneself. If you want to know more, please refer to the following article.

The starting point of a "good strategy" is always a strong personal will. This may sound like an obvious point. However, there are many situations today where people start thinking about strategy from a desk, that is, from objective facts and analysis.

This is not to say that objective facts and analysis are not necessary. There are situations where they can be useful in the emergence of a strategy story.

What I would like to say is that objective facts and analysis cannot be the "starting point" for creating a strategy story. "The starting point for a good strategy should be the ideals and strong feelings of individuals, such as "I want to do this" and "I should do that."

In my own case, the starting point of the story that led me to start my own business was my own subjective truth. At that time, it was not as verbalized as it is today, and the theme was vague: "It would be nice if the world could become a place where people could live vibrantly," but the energy inside was like the magma of an active volcano.

I'm not talking about whether or not it is clearly verbalized, but whether or not there is a sense of inner energy pouring out. And this inner energy is always connected to the subjective truth of the person. A good strategy cannot be realized without the inner energy that comes from this connection with the subjective truth.

The starting point for creating a strategy story is the inner energy that springs from the connection with subjective truth of individuals.

Unleash our inner energy

Once we are able to connect with the subjective truth, we feel energized from the bottom of our heart. It's almost as if we can forget eating and sleeping and use our energy for that thing. This is a state where our intuition, thoughts, feelings, and five senses are in alignment (no inconsistencies) and our inner energy is flowing.

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Everyone has a subjective truth. Some people may ask, what is the difference between the inner energy that comes from the subjective truth and the one that does not?

The difference is not in the subjective truth itself, but in whether the intuition, thoughts, feelings, and five senses are aligned in such a way that the energy that comes from the subjective truth naturally emerges, or whether the energy is blocked somewhere due to a discrepancy between them.

To be more specific, the energy that comes from the subjective truth can be blocked by "thoughts" such as "I have to do XX instead of pursuing what I want to be" and the accompanying "feelings" of fear and anxiety, which are in conflict with the intuition of feeling connected to the subjective truth.

It is not wrong to have such thoughts and feelings, but it is unfortunate that such thoughts and feelings can cause us to lose our connection to the subjective truth.

The starting point for creating a good strategy is to value the connection with the subjective truth and feel our inner energy, even if we have these thoughts and feelings.

The starting point is the inner energy that comes from the connection with subjective truth

I imagine that Howard Schultz, the founder of Starbucks, had a personal and heartfelt desire to create a place where people could relax and unwind, and that he was able to create the Starbucks strategy because he was pure in his desire. If so, then this desire is the subjective truth, the inner energy.

I don't think it would have been possible to conceive and realize Starbucks using the coffee market analysis and competitive research as a "starting point" at that time. (Of course, there are times when this kind of research is useful in the process of growth.)

Jeff Bezos, founder of Amazon.com, also had this to say.

“We continue to aspire to be Earth’s most customer-centric company, and we recognize this to be no small or easy challenge. We know there is much we can do better, and we find tremendous energy in the many challenges and opportunities that lie ahead.” – Jeff Bezos

Here, I feel the will and energy of Jeff Bezos to overcome the conflicting problems he faces in realizing his ideas, which come from his subjective truth. I think we can say that this desire and energy is the starting point for the creation of good strategies.

In this article, I mentioned that the starting point for creating a good strategy is the inner energy that comes from the connection with subjective truth. In the next article, I would like to talk about the overall steps of strategy story evolution.

Here are the quests of the day. (If you'd like, please share your thoughts in the comments.)

・What examples, if any, do you know of where subjective truth has led to good strategy?

・In that case, what kind of subjective truth is assumed to lead to good strategy development?

Bunshiro Ochiai

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